szerda, november 2, 2022

Egész nap
 
 
01 előtt
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kónya István lantművész kamaraestje
Időpont: 
2022. november 02. 19:00
Koncerthelyszín: 
PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet

KÓNYA István: Lantművész a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatán folytatott gitártanulmányokat Tokos Zoltánnál. 1989-1994 között a Hágai Királyi Konzervatórium (Hollandia) barokk tanszakán tanult Toyohiko Satoh-nál reneszánsz- és barokklanton, valamint arciliuton és chitarronén. Az első magyar lantművész, aki lantdiplomával rendelkezik (1994). Kamarazenei diplomáját 1996-ban ugyanott szerezte. Közben mesterkurzusokon vett részt Nigel North-nál és Stephen Stubbs-nál. Szólistaként, kísérőként és különböző zenekarok tagjaként Európa és Amerika számos országában koncertezik. 1993 óta rendszeresen tanít lantot hazai régi zene kurzusokon. 1996-1998 között a Szombathelyi Régi Zene Nyári Akadémia, 2006-2008 a Győri Nemzetközi Lant- és Gitárfesztivál lanttanára és művészeti vezetője. 2005-2013 között a Savaria Régi Zene Műhely, majd 2010-től a Csíkszeredai Régizene Nyári Egyetem, 2020-tól a “Cantare Suonare” Régizene Akadémia lanttanára. Számos rádió, televízió műsor és hanglemezfelvétel közreműködője. Szóló CD-i: „Három évszázad lantmuzsikája”, ”S.L. Weiss: Barokklant szvitek”. Budavári Lantestek című koncertsorozatában mintegy félszáz hangversenyt adott a Budapesti Történeti Múzeum Gótikus Termében. 2014-ben három lantkönyve jelent meg: A lant vándorútja Európában, Reneszánszlant Metodika, Reneszánszlant Antológia. 2015-ben a Duna Televízió portréműsort készített róla. 2020-tól a Budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskola lanttanára.
KALAFSZKY Adriána: A budapesti Zeneakadémián és a Lipcsei Egyetem régizene tanszékén folytatta énektanulmányait. Kanadában opera stúdiót végzett a világhírű szoprán, Nancy Argenta tanítványaként.
Lipcsében ismerkedett meg a barokk énekstílus irányelveivel és a korhű színházi előadásmóddal, fellépett a város jelentősebb régizenei fesztiváljain. Az Alte Musik Fest-en Vénuszként (John Blow: Vénusz és Adonisz), Kanadában Despina szerepében mutatkozott be (Mozart: Così fan tutte). Magyarországon 2014-től rendszeresen lép fel a Vashegyi György által vezetett Purcell Kórussal és Orfeo Zenekarral, az együttes díjnyertes Conti lemezének szoprán szólistája. Részt vett a Versailles-i Barokk Zenei Központ francia barokk kurzusain. Németországban a hernei Régizenei Napokon Boismortier: Ámor utazásai című operájában Zefír szerepét, a prágai Nyári Régizenei Fesztiválon Colin de Blamont és Charpentier operáinak lírai szoprán szerepeit énekelte a Collegium Marianum zenekar szólistájaként. A Budapesti Fesztiválzenekar, a Capella Savaria, a Magyar Rádió Művészeti Együttesei és a Budapest Bach Consort barokk koncertjeinek szólistája. 2016 óta a külső felkérések mellett saját ötletű projektjei megvalósításán is dolgozik. Magyarországon egyedülálló módon több autentikus barokk gesztikás előadást hozott létre a Savaria Barokk Zenekar közreműködésével. A DADOR Project összművészeti alkotóműhely alapítója. 2021-ben Reisz Gábor filmrendezővel "Orfeo a konyhában" címmel komolyzenei videóklipet készítettek, Bizarr költemények című összművészeti előadásuk pedig bekerült a Veszprémi Régizenei Napok programjába (2022). 2017-ben Fischer Annie ösztöndíjat kapott, jelenleg a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa.

Jegyár: 
Belépőjegyes

 

Belépőjegy: 2000 Ft, PTE polgároknak 1000 Ft, PTE MK szakmai jegy / nyugdíjas jegy 500 Ft
CAMERATA bérlet hangversenye

CAMERATA bérlet hangversenye

Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
– Művészetek és Irodalom Háza
– KultURÁN Infopont (Pécs, Ybl Miklós u. 7/2.)
– Kodály Központ jegypénztár
– 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratánál

“A hangszerek királynője”
Kónya István – reneszánsz lant/ liuto attiorbato
Kalafszky Adriána – szoprán

A 14. századtól a 17. század végéig a lantot Európában az énekhang után a hangszerek között a legnagyobb elismerés övezte. A „hangszerek királynőjének” nevezték sokáig. A kor legnépszerűbb és egyben legjelentősebb instrumentuma volt, ami nemcsak szólójátékra alkalmas, az ének kíséretére is a legideálisabb partnernek bizonyult, és a reneszánsz korban a kamarazene, a házimuzsikálás fő hangszerévé vált. A lanttal kísért szólóének tradíciója egészen a középkorig nyúlik vissza. A lantdalok népszerűsége a reneszánsz idején a legnagyobb. Az ún. bel canto (szép éneklés) kezdetei a 17. század gazdagon díszített szólódalaiig nyúlik vissza. Lényege a hang mozgékonyságán, kiegyenlítettségén és a hangzás szépségén alapul, megtartva a hangszín természetességét. Spinacino, Busnois, Barbireau, Tromboncino, da Milano, Dowland, Lawes, Johnson, Piccinini, Monteverdi, Melii, Lanier, D’India, Schütz művein keresztül egy betekintést nyújtunk a reneszánsz és barokk kori szalonok különösen finom zenei világába   

2022-11-02 21:00