november 2022

v h k sze cs p szo
30
31
1
2
3
4
5
 
 
 
Kónya István lantművész kamaraestje
Időpont: 
2022. november 02. 19:00
Koncerthelyszín: 
PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet

KÓNYA István: Lantművész a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatán folytatott gitártanulmányokat Tokos Zoltánnál. 1989-1994 között a Hágai Királyi Konzervatórium (Hollandia) barokk tanszakán tanult Toyohiko Satoh-nál reneszánsz- és barokklanton, valamint arciliuton és chitarronén. Az első magyar lantművész, aki lantdiplomával rendelkezik (1994). Kamarazenei diplomáját 1996-ban ugyanott szerezte. Közben mesterkurzusokon vett részt Nigel North-nál és Stephen Stubbs-nál. Szólistaként, kísérőként és különböző zenekarok tagjaként Európa és Amerika számos országában koncertezik. 1993 óta rendszeresen tanít lantot hazai régi zene kurzusokon. 1996-1998 között a Szombathelyi Régi Zene Nyári Akadémia, 2006-2008 a Győri Nemzetközi Lant- és Gitárfesztivál lanttanára és művészeti vezetője. 2005-2013 között a Savaria Régi Zene Műhely, majd 2010-től a Csíkszeredai Régizene Nyári Egyetem, 2020-tól a “Cantare Suonare” Régizene Akadémia lanttanára. Számos rádió, televízió műsor és hanglemezfelvétel közreműködője. Szóló CD-i: „Három évszázad lantmuzsikája”, ”S.L. Weiss: Barokklant szvitek”. Budavári Lantestek című koncertsorozatában mintegy félszáz hangversenyt adott a Budapesti Történeti Múzeum Gótikus Termében. 2014-ben három lantkönyve jelent meg: A lant vándorútja Európában, Reneszánszlant Metodika, Reneszánszlant Antológia. 2015-ben a Duna Televízió portréműsort készített róla. 2020-tól a Budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskola lanttanára.
KALAFSZKY Adriána: A budapesti Zeneakadémián és a Lipcsei Egyetem régizene tanszékén folytatta énektanulmányait. Kanadában opera stúdiót végzett a világhírű szoprán, Nancy Argenta tanítványaként.
Lipcsében ismerkedett meg a barokk énekstílus irányelveivel és a korhű színházi előadásmóddal, fellépett a város jelentősebb régizenei fesztiváljain. Az Alte Musik Fest-en Vénuszként (John Blow: Vénusz és Adonisz), Kanadában Despina szerepében mutatkozott be (Mozart: Così fan tutte). Magyarországon 2014-től rendszeresen lép fel a Vashegyi György által vezetett Purcell Kórussal és Orfeo Zenekarral, az együttes díjnyertes Conti lemezének szoprán szólistája. Részt vett a Versailles-i Barokk Zenei Központ francia barokk kurzusain. Németországban a hernei Régizenei Napokon Boismortier: Ámor utazásai című operájában Zefír szerepét, a prágai Nyári Régizenei Fesztiválon Colin de Blamont és Charpentier operáinak lírai szoprán szerepeit énekelte a Collegium Marianum zenekar szólistájaként. A Budapesti Fesztiválzenekar, a Capella Savaria, a Magyar Rádió Művészeti Együttesei és a Budapest Bach Consort barokk koncertjeinek szólistája. 2016 óta a külső felkérések mellett saját ötletű projektjei megvalósításán is dolgozik. Magyarországon egyedülálló módon több autentikus barokk gesztikás előadást hozott létre a Savaria Barokk Zenekar közreműködésével. A DADOR Project összművészeti alkotóműhely alapítója. 2021-ben Reisz Gábor filmrendezővel "Orfeo a konyhában" címmel komolyzenei videóklipet készítettek, Bizarr költemények című összművészeti előadásuk pedig bekerült a Veszprémi Régizenei Napok programjába (2022). 2017-ben Fischer Annie ösztöndíjat kapott, jelenleg a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa.

Jegyár: 
Belépőjegyes

 

Belépőjegy: 2000 Ft, PTE polgároknak 1000 Ft, PTE MK szakmai jegy / nyugdíjas jegy 500 Ft
CAMERATA bérlet hangversenye

CAMERATA bérlet hangversenye

Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
– Művészetek és Irodalom Háza
– KultURÁN Infopont (Pécs, Ybl Miklós u. 7/2.)
– Kodály Központ jegypénztár
– 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratánál

“A hangszerek királynője”
Kónya István – reneszánsz lant/ liuto attiorbato
Kalafszky Adriána – szoprán

A 14. századtól a 17. század végéig a lantot Európában az énekhang után a hangszerek között a legnagyobb elismerés övezte. A „hangszerek királynőjének” nevezték sokáig. A kor legnépszerűbb és egyben legjelentősebb instrumentuma volt, ami nemcsak szólójátékra alkalmas, az ének kíséretére is a legideálisabb partnernek bizonyult, és a reneszánsz korban a kamarazene, a házimuzsikálás fő hangszerévé vált. A lanttal kísért szólóének tradíciója egészen a középkorig nyúlik vissza. A lantdalok népszerűsége a reneszánsz idején a legnagyobb. Az ún. bel canto (szép éneklés) kezdetei a 17. század gazdagon díszített szólódalaiig nyúlik vissza. Lényege a hang mozgékonyságán, kiegyenlítettségén és a hangzás szépségén alapul, megtartva a hangszín természetességét. Spinacino, Busnois, Barbireau, Tromboncino, da Milano, Dowland, Lawes, Johnson, Piccinini, Monteverdi, Melii, Lanier, D’India, Schütz művein keresztül egy betekintést nyújtunk a reneszánsz és barokk kori szalonok különösen finom zenei világába   

2022-11-02 21:00
 
Szabó Imre Orgona Koncertje
Időpont: 
2022. november 03. 19:00
Koncerthelyszín: 
PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet

SZABÓ Imre: 1956-ban született Érsekújvárott. Orgonatanulmányait Baróti Istvánnál kezdte magánúton Budapesten, majd Pozsonyban folytatta, ahol a Zene-, Dráma- és Filmművészeti Főiskolán Ferdinand Klinda tanítványaként szerzett diplomát. A főiskola elvégzése után két évig, mint a Szlovák Zenei Alap ösztöndíjasa, Ivan Sokol vezetésével tanult tovább. Több hazai és nemzetközi zenei verseny díjazottja. Rendszeresen koncertezik, hazai fellépései mellett Magyarországon, Csehországban, Németországban, Franciaországban, Angliában, Svédországban, Svájcban, Ausztriában, Romániában, Lengyelországban, Bulgáriában, Örményországban, Lettországban adott hangversenyeket. Vendégszerepelt több hazai és nemzetközi orgonafesztiválon. Repertoárjában fontos helyet foglalnak el J. S. Bach, Liszt Ferenc és a francia romantikus orgonairodalom alkotásai. Számos rádió- és televiziófelvételt készített. Hanglemezfelvételei az Opus, Diskant, Naxos, Panton, Intercord, Vydavateľstvo Rádio Bratislava kiadóknál jelentek meg. Szakértőként részt vesz orgonák építésének és restaurálásának munkálataiban. Kezdeményezője és művészeti vezetője a pozsonyi Szlovák Rádió már hagyományos orgonahangversenyeinek. 1988 és 2003 között a pozsonyi Konzervatórium, 1995-től a pozsonyi Zene-, Dráma- és Filmművészeti Főiskola orgonatanára, docense.

Szabó Imre orgonahangversenyén képzeletben időbeli és térbeli utazást tehetünk Európában. Az első blokkban az 1660-70 körül keletkezett Lőcsei tabulatúráskönyv magyar vonatkozású anyagának három szvitje szólal meg. A tabulatúráskönyvben fellelhető magyar anyag technikai igényessége és virtuozitása egyedülálló jelenséggé avatja a régi magyar zene történetében. Ezek a stilizált táncok egyúttal első nyomai a valódi hangszeres muzsikának és a ciklikus hangszeres formák megjelenésének hazánkban, és egyes stiláris vonásaiban rokonságot mutatnak a száz évvel később felbukkanó verbunkos zenével. Ugyanennek az időszaknak jeles orgonistája, a szintén Lőcse (Levoéa, Szlovákia) városához kötődő Samuel Marckfelner, akinek Preambulum és Fuga kompozíciói átvezetnek minket az orgona barokk fénykorának legfontosabb műfajaiba. Itt hangzik el Johann Sebastian Bach ünnepélyes h-moll prelúdium és fúgája, az advent fényeit előrevetítő Nun komm der Heiden Heiland korálelőjáték. A c-moll fantázia a szerző weimari évei alatt keletkezett, a hozzá tartozó fúga pedig befejezetlenül maradt. Ehelyett a fragmentum helyett a koncerten a BWV 575. fúga kerül mellé, mely üde, mozgalmas textúrájával kellemesen ellenpontozza a fantázia súlyosabb, sok díszítéssel gazdagított szövetét. A második Bach-fiú művészetének középpontjában a billentyűs hangszerek és szóló műfajok, főként a klavikord és az arra írt kompozíciók álltak. Orgonaszonátájában a művészete nyomán kibontakozó Empfindsamer Stil (érzelmes stílus) jegyei mutatnak izgalmas keveredést egyetlen mestere, édesapja hatásával. A 19. század zenei óriása, Liszt Ferenc alkotásai közül a meghitt hangulatú Ave Maria és a pápai himnusz, a Tu es Petrus szólal meg. A hangverseny zárásaként a 2010-ben elhunyt magyar orgonaművész és komponista Res severa verum gaudium című alkotásának virtuóz utolsó tétele hangzik el, melynek vissza-visszatérő témája a Veni redemptor gentium kezdetű gregorián dallamot csempészi a fülünkbe. Ily módon e mű szépen rímel Bach korábban elhangzott korálfeldolgozására, amely a gregorián dallam német változatát használta fel.

Jegyár: 
Belépőjegyes

 

Belépőjegy: 2000 Ft, PTE polgároknak 1000 Ft, PTE MK szakmai jegy / nyugdíjas jegy 500 Ft
CAMERATA bérlet hangversenye

Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
– Művészetek és Irodalom Háza
– KultURÁN Infopont (Pécs, Ybl Miklós u. 7/2.)
– Kodály Központ jegypénztár
– 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratánál

Lőcsei tabultúráskönyv
Chorea ex C
Chorea ex D
Chorea ex E
Samuel Marckfelner
Fuga 6. Thoni
Preambulum ex A
Preambulum
Fuga
Johann Sebastian Bach
h-moll prelúdium és fúga, BWV 544
„Nun komm´ der Heiden Heiland“ korál, BWV 659
c-moll fantázia, BWV 562
c-moll fúga, BWV 575
Carl Philipp Emanuel Bach
a-moll szonáta, Wq 70/4
            Allegro assai
            Adagio
            Allegro
Liszt Ferenc
Ave Maria
Tu es Petrus
Koloss István
Res severa verum gaudium
IV. Mosso

2022-11-03 19:00
 
Goran Filipec Koncertje
Időpont: 
2022. november 04. 19:00
Koncerthelyszín: 
PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet

Goran Filipec kiváló technikájú zongoraművész, ami „olyan kifejezőkészséget, érzékenységet és fantáziadús előadásmódot tesz lehetővé számára, amivel manapság ritkán találkozhatunk”.  (Ritmo Magazine) Goran Filipec mindig belopja magát a nemzetközi közönség és a kritikusok szívébe. A Liszt Ferenc műveinek kivételes interpretációiról, valamint nagy virtuozitású klasszikus és romantikus repertoárjáról ismert zongoraművész előadásmódjában a kreativitás és a szubjektivitás fontos szerephez jut: a művek előadását mintegy társalkotóként éli meg, és gyakran keveri saját feldolgozásaival, adaptációival. Goran Filipec elkötelezett zenekutató is. A párizsi Sorbonne Egyetemen szerzett zenetudományi PhD fokozatot, 19. és 20. századi előadói gyakorlatok szakirányon. A Naxos Music Group számára készített felvételei jelentős kritikai elismerést kaptak, a Budapesti Liszt Társaság Grand Prix International du Disque-díjával kitüntetett Paganini Studies (2016) című albumával pedig olyan díjazottakkal szerepel együtt a rangos listán, mint Vladimir Horowitz, Cziffra György, Alfred Brendel, Claudio Arrau, Kocsis Zoltán és Maurizio Pollini. Goran Filipec 1981-ben született Rijekában. Alapvető zenei képzését szülőhazájában, Horvátországban szerezte, Marina Ambokadze és Jevgenyij Zarafiants tanítványaként. Tanulmányait a moszkvai Csajkovszkij Állami Konzervatóriumban Natalia Trull növendékeként, az Oxana Yablonskaya Piano Institute-ban Olaszországban, valamint a Hágai ​​Királyi Konzervatóriumban Naum Grubertnél folytatta. Korábbi pályafutása során számos nemzetközi zongoraverseny díjazottja volt, mint például José Iturbi Los Angelesben, Mario Zanfi–Premio Liszt Ferenc Pármában és Parnassos Mexikóban. 2006-ban debütált a Carnegie Hallban és fellépett európai, amerikai és japán szimfonikus zenekarok szólistájaként is. Több alkalommal kapott meghívást a Mariinsky Színház Kortárs Piano Faces fesztiváljára, a Progetto Martha Argerichre és a Dubrovniki Nyári Fesztiválra. Filipec társalapítója és elnöke a Société Franz Liszt de Genève-nek, amely a magyar zeneszerző életművének méltatása és tanulmányozása mellett kötelezte el magát. Szenvedélye a konyha és a borászat, és hat nyelven beszél folyékonyan.

Liszt Ferenc önmagát rapszódosznak, vagyis az ókori görög utazó énekmondók utódának tartotta, akik különböző lakomákon és jeles alkalmakon szórakoztattak, elsősorban nem saját alkotásokkal, hanem Homérosz epikus költeményeivel. Liszt művészetének ezt az ágát jelen koncerten második, talán leghíresebb rapszódiája képviseli. A tizenkilenc darabból álló zongorasorozatban a szerző magyaros témákat használt fel, többnyire cigányzenét, verbunkost, csárdásdallamokat és népies műdalokat. Liszt számára ezek a stílusok jelentették a magyar zenét, az ő idejében a magyar népzene kutatása még nem bontakozott ki, így a valódi magyar népdalról nem lehetett fogalma. Ferruccio Benvenuto Busoni kora rendkívüli tehetségű zongoristája és pedagógusa volt. Zeneszerzőként nagyszámú zongoraművet és néhány operát hagyott hátra, azonban kompozíciós tevékenységénél mindvégig jelentősebb volt az, amit előadóként és teoretikusként alkotott. Az 1890-es években kezdte intenzíven tanulmányozni Liszt partitúráit és ezzel párhuzamosan egyre több művet játszott a mestertől. Egy évtizeddel később már tiszteletbeli Liszt-tanítványnak tartották, 1907-ben pedig meghívást kapott a Liszt műveinek kiadását felügyelő szerkesztőbizottságba. Liszt Ferenc művei iránti szenvedélyes érdeklődése számos átirat elkészítésében és műveinek tudományos igénnyel való kiadásában is megmutatkozott. Átirataiból az eredetileg orgonára készült fantázia és fúga zongoraátirata, egy polonéz és a Paganini-etüdök szólalnak meg. Törvényszerű, hogy a rapszódosz előbb-utóbb klasszikussá válik, és aki tovább örökíteni akar, annak alkotásait a követői is hűséggel tovább örökítik.
Jegyár: 
Belépőjegyes

 

Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu koncertek.zmi@gmail.com
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
Valamint személyesn a koncert előtt a helyszínen

Liszt Ferenc:

Hugarian Rhapsody No 2

Liszt-Busoni:

Fantasie und Fuge über den choral "Ad nos, ad salutarem undam”

Polonaise No 2

6 Grandes etudes de Paganini

Tremolo

Andantino capriccioso

La campanella

Arpeggio

La chasse

Tema e variazioni

2022-11-04 12:15
 
 
6
7
8
9
10
11
12
 
 
Virágzó fúvószene - a PTE Zsolnay Vilmos Fúvószenekar koncertje
A PTE Zsolnay Vilmos Fúvószenekar előadásában négy új zenekari mű csendül fel, melyek ötvözik a tradicionális és modern kori fúvószenekari hangzásokat. Balogh Máté Erkel-díjas, Király László Erkel-díjas, Szalai Katalin, Virágh András Gábor Erkel-díjas zeneszerzők a zenekar, illetve karmesterük Major András számára komponálták darabjaikat.
Meghívott vendégként Bazsinka József Liszt-díjas tubaművész, Farkas István Péter Liszt-díjas harsonaművész, Solymosi Péter trombitaművész előadásában hangzik el Dubrovay László Hármasversenye zenekari kísérettel

 

FB: https://www.facebook.com/events/1293142518150499

Időpont: 
2022. november 08. 18:00
Koncerthelyszín: 
Kodály Központ Hangversenyterem - Pécs
Jegyár: 
Belépőjegyes

Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
– Művészetek és Irodalom Háza
– KultURÁN Infopont (Pécs, Ybl Miklós u. 7/2.)
– Kodály Központ jegypénztár
– 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratánál

2022-11-08 18:00
 
 
Kodály Társaság Nem sokaság, hanem lélek c. koncertsorozata

Ünnepi hangversenysorozat Kodály Zoltán születésének 140. és halálának 55.  évfordulója alkalmából.

Időpont: 
2022. november 10. 19:00
Koncerthelyszín: 
PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet
Jegyár: 
A belépés díjtalan!

 

A belépés dijtalan, de regiszrációhoz kötött. Regisztrálni a koncertek.zmi@gmail.com.

 

Tatai Nóra operaénekes

Kodály Zoltán: Szőlőhegyen keresztül,

Ludaim, ludaim,

Árva madár

A nővérek

Pál Botond (PTE MK magánének szakos hallgató)

Kodály Zoltán: Most jöttem Erdélyből,

Puciné,

Megégett Rácország,

Mezei dal,

Katona vagyok én,

Arról alul

Tatai Nóra – Pál Botond:

Kodály Zoltán: A csitári hegyek alatt

Pécsi Nosztalgia Kórus

vezényel Kertész Attila Liszt-díjas, Artisjus- Kóta-díjas karnagy

Bárdos Lajos: Régi táncdal

Kodály Zoltán: Szép könyörgés (Balassi Bálint)

Fölszállott a páva (Ady Endre)

Kocsár Miklós: Salve Regina

Kocsár Miklós: Sub Tuum Praesidium

Wolf Péter: Ave Maria (szólót énekel Rózsa Bernadett)

Kodály Zoltán: Adventi ének

 

 

 

 

 

 

2022-11-10 21:00
 
 
 
13
14
15
16
17
18
19
 
 
 
Drahos Béla Fuvolaművész koncertje
Időpont: 
2022. november 16. 19:00
Koncerthelyszín: 
PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet

 


DRAHOS Béla Liszt Ferenc-díjas karmester, fuvolaművész, habilitált egyetemi tanár, Székesfehérvár díszpolgára. Nyolcéves kora óta fuvolázik, 1966 óta a Kaposvári Szimfonikus Zenekar tagja, 1967-től a Kaposvári Csiky Gergely Színház első fuvolása. 1971-ben elnyerte a Concertino Praha 71 nemzetközi zenei verseny első díját, '72-ben a Magyar Televízió Fuvolaversenyének fődíját, '73-ban Pozsonyban az UNESCO nagydíját. 1973 és 1978 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatja tanulmányait.  Ekkor választották a Magyar Állami Operaház első fuvolásának. 1976 és 1993 között a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának szólófuvolistája. 1976-ban megalapítja a Rádiózenekar Fúvósötösét, amellyel 1979-ben elnyerik a Colmari Fúvósötös Verseny fődíját. Szólistaként, kamarazenészként és zenekari tagként számos koncertet ad a világ legrangosabb koncerttermeiben, mint például a londoni Barbican Centerben, a New York-i Carnegie Hallban, a tokiói Suntory Hallban, a Moszkvai Konzervatóriumban, a müncheni Hercules Saalban, a salzburgi Festspielhausban, a Berlini Filmarmóniában. 1988-ban a New Zealand Symphony Orchestra szólistájaként Új-Zélandon vendégszerepel, majd szólóesteket ad Berlinben és Párizsban. 1990-ban Mozart összes fuvolaversenyét lemezre veszi a Hungarotonnal. Karmesteri ambíciói erősödnek Bernstein, Matacic, Inbal, Doráti, Gardelli, Ferencsik irányítása alatt játszva, így 1991-ben beiratkozik Karl Österreicher mesterkurzusára Bécsben, és biztatására még ebben az évben bemutatkozik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara élén, majd az Állami Hangversenyzenekart dirigálja Eisenstadtban. Közben a Kaposvári Szimfonikus Zenekar vezető karnagya lesz, 1993-ban a Magyar Állami Hangversenyzenekar szólófuvolistája és Kobajashi Ken-Ichiro karmester asszisztense. Ezzel a zenekarral karmesterként Angliában, Németországban és Ausztriában turnézik. Megalapítja a Nicolaus Esterházy Sinfonia zenekart, és a Naxos lemezkiadóval felveszik Beethoven majd Haydn összes szimfóniáját. Karmesteri pályafutása során a Rádiózenekart, valamint a MÁV Szimfonikusokat is dirigálja. 

 

VASVÁRI Tamás Vasvári Tamás 1993-ban végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zongora és korrepetitor szakon. Tanárai Rados György és Kurtág György voltak. Állandó kamarapartnereivel, Matuz István és Drahos Béla fuvolaművészekkel számos hangversenyt adott országszerte. Hosszú évekig a Szabó Dénes nevével fémjelzett Pro Musica Leánykar korrepetitora volt. Jelenleg a Hermann László Zeneművészeti Szakközépiskola és a Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Intézetének zongoratanára, korrepetitora.  

 

Jegyár: 
Belépőjegyes

Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu,
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
jegyigénylés: koncertek.zmi@gmail.com

 

MŰSOR 

G.F. Handel; F-dúr szonáta Op.I, No.11 

J.S. Bach; h-moll szonáta BWV. 1030 

W.A. Mozart; C-dúr Andanta K. 315 

F. Schubert; A-dúr „Arpeggione” szonáta D-821 

R. Strauss; Esz-dúr szonáta Op.18

 

2022-11-16 21:00
 
 
Arno Bornkamp koncertje

 

ARNO Bornkamp: klasszikus szaxofonművész nem csak a szaxofonosok világában egyedülálló figura, de a klasszikus zenei világban általában véve is. Közel 40 éves pályafutása során lendületes, stílusos, lírával és szenvedéllyel teli interpretációival ámulatba ejtette a zenei világot. Hisz a szaxofonban, mint végtelen színnel és árnyalattal rendelkező hangszerben, amely tükrözi az emberi lelket annak minden fényes és sötét oldalával együtt. Bornkamp született hangszeres mesemondó és személyes értelmezést nyújt az általa játszott zenékről. Arno Bornkamp szaxofonstílusa erősen a 20. századi francia hagyományban gyökerezik: fő tanárai Ed Bogaard mellett a francia szaxofon-legendák, Daniël Deffayet és Jean-Marie Londeix voltak. Ennek ellenére elsősorban az 1980-as évek holland zenei miliője hatott rá, amikor a hagyományok felborultak, a dogmák megtörtek, és a komolyzene hatalmas közönséghez jutott el. Bornkamp kivirágzott ebben a kulturális légkörben, és Johan van der Lindennel, André Arendsszel és Willem van Merwijkkel együtt megalapította az Aurelia Saxophone Quartet-et (1982-2017). Ez a négyes hosszú ideig a világ egyik legnagyobbja volt. Egyik érdemük az volt, hogy megnyitották az ajtókat, hogy a vonósnégyes irodalmat elérhetővé tegyék a szaxofonnégyes számára, mint például Debussy és Ravel kvartettjeit, amelyeket általában kotta nélkül adtak elő. Az Aurelia Quartet később Niels Bijl-lel, Femke IJlstrával és Juan Manuel Dominguezzel igazi örökséget hagyott hátra, amely máig ihletforrásként szolgál a fiatal kvartetteknek. Bornkamp hosszú együttműködése Ivo Janssen zongoraművésszel szintén említésre méltó. Janssen, aki maga is tehetséges szólista volt, tökéletes zenei partner volt Bornkamp számára. Eredeti repertoárjuk és feldolgozásaik, amelyek közül sok megjelent CD-n is, továbbra is példaértékűnek számítanak. Bornkamp a közelmúltban fiatalabb zenészekkel kezdett dolgozni: a Voyager Trio Pamela Smits csellistával és Tobias Borsboom zongoraművésszel, a Duo Calvadoré Jan Lust flamand zongoristával, valamint az argentin tangó játékára specializálódott Pannonica Saxophone Quartet-tel. Zenélési stílusa átragad másokra és ez teszi Arno Bornkampot ideális szólistává. Több mint 200 fellépést adott zenekari szólistaként, amelyek során olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Hans Vonk, Jac van Steen, Lucas Vis, Thierry Fischer, Bernhard Klee, Jean-Bernard Pommier, Andrey Boreyko, Pierre-André Valade és mások. Repertoárja a szokásos szaxofonrepertoártól az új, gyakran megrendelt versenyművekig terjed. Ez utóbbi kategóriában előkelő helyet foglal el Jacob ter Veldhuis Tallahatchie Concerto-ja, melyet Bornkamp számos alkalommal adott elő szerte a világon. 2018 júliusában mutatta be Guillermo Lago (Willem van Merwijk álneve) Leyendas című művét, amelyet a XVIII. Szaxofon Világkongresszus zágrábi előadása alkalmával a közönség nagy szeretettel fogadott. Körülbelül 25 éve olyan zenekarok veszik igénybe Bornkamp szolgálatait helyettesítő játékosként, mint a Royal Concertgebouw Orchestra, a Residentie Orkest, vagy a Holland Symfonia és különböző rádiózenekarok, ami azt a kiváltságot eredményezte számára, hogy olyan nagyságok mellett adjon elő zenekari repertoárt, mint Carlo-Maria Giulini, Ricardo Chailly, Mariss Jansons, Daniele Gatti, Mstislav Rostropowitsch, Heinz Holliger és Bernard Haitink. Bornkamp-ot lenyűgözi a szaxofon fejlődése. Gyűjteménye van régi hangszerekből, amely lehetővé teszi számára, hogy régebbi repertoárját történelmileg megalapozottan adja elő, mind szólóprojektjeiben, mind pedig a flamand Anima Eterna zenekarral. Ugyanakkor különösen szereti az új zenéket: Bornkamp összesen több mint 150 ősbemutatón működött közre szólistaként és kamarazenészként egyaránt. Kezdetben olyan vezető zeneszerzőktől inspirálva, mint Luciano Berio és Karlheinz Stockhausen, később mély, hosszú távú és eredményes zenei kapcsolatokat épített ki olyan zeneszerzőkkel, mint Ryo Noda, Christian Lauba, Guillermo Lago, Santiago Baez és Jacob ter Veldhuis. Arno Bornkamp elengedhetetlennek tartja, hogy tudását átadja a zenészek új generációinak. Az Amszterdami Konzervatóriumban tanít, ahol sok tanítványa a gyakorlatba is átülteti ötleteit. Emellett rendszeresen meghívják mesterkurzusokra a világ minden tájáról. Arno Bornkamp több tucat CD-t adott ki saját neve alatt, az Aurelia Quartettel és más projektek keretében. Legújabb CD-projektje egy szóló CD Johan Sebastian Bach zenéjével, amely a német Genuin kiadónál jelent meg 2020-ban.

Időpont: 
2022. november 18. 19:00
Koncerthelyszín: 
PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet

 

 

Jegyár: 
Belépőjegyes

Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
Jegyigénylés: koncertek.zmi@gmail.com

 

MŰSOR

A koncerten elhangzanak Tomasi, Franck, Hindemith és Heider művei.

2022-11-18 21:00
 
 
20
21
22
23
24
25
26
 
 
 
 
 
 
 
27
28
29
30
1
2
3